Tekemisen iloa ja yhdessä oloa

Yhdistyksemme on perustettu huhtikuussa 1936. Perustavaan kokoukseen 29.3. tuli niin vähän väkeä, että kokous kutsuttiin uudelleen koolle työnjohtaja Tolvaseen 2.4.1936.  Siinä kokouksessa perustettiin Joutsenon Honkalahden Martta-kerho. Ensimmäinen kokoontumispaikka oli Honkalahden kansakoulu, joskin ”seuran jäsenillä oli oikeus kutsua yhdistys kotiinsakin, milloin siihen on tilaisuus”. Ensimmäinen puheenjohtajamme oli rouva Aino Järvinen.
Honkalahden Martat ry on rekisteröity 1.6.2007.

Jäsenmäärämme vuonna 2023 on 25.

Kokoonnumme kerran kuukaudessa Joutsenon Opiston tiloissa. Teemme yhteistyötä opiston kanssa muun muassa esittelemällä opiskelijoille erilaisia kädentaitoja sekä järjestämällä takakonttikirppiksen ja taidekesän viihdekonsertin kahvituksen. Yksi marttailta vuodessa on opiston ilta.
Marttailtoihin kutsumme vieraaksi eri alojen asiantuntijoita tai kartutamme niissä osaamistamme ja kädentaitojamme yhdessäolon merkitystä unohtamatta. Kuulumiset vaihtuvat kahvikupin ääressä. Osallistumme yhdessä muiden joutsenolaisten marttayhdistysten kanssa torikahvion pitoon ja yleisötilaisuuksien kahvitusten järjestämiseen. Kunnosta pidämme huolta sauvakävelemällä yhdessä kerran viikossa. Pienet retket kuuluvat myös ohjelmaan. Jos emme kauemmas pääse, menemme laavulle paistamaan makkaraa.

Keskeinen tavoite toiminnassamme on monipuolisuus. Pyrimme tarjoamaan jokaiselle jotakin, jotta innostus säilyy. Kokoontumisemme ovat kaikille avoimia.
Pidämme säännöllisesti yhteyttä jäseniimme sähköpostitse ja puhelimitse. Yhdessäolo, yhteydenpito ja yhteisöllisyys ovat toimintamme avainsanoja.
Hyvä arki kuuluu kaikille. Meille jokainen marttailta tai -tapahtuma on pieni juhlahetki tämän hyvän arjen keskellä.

Kuvia tapahtumista löydät kuvagalleriastamme

Vuoden 2023 aikana olemme panostaneet oman toiminnan kehittämisen ohella yhteistyöhön marttayhdistysten ja muiden mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Joutsenon Opiston yhteistyöiltapäivässä olimme pohtimassa opiston pihapiirin kehittämistä, kasvimaan ja kasvimaan ja puutarhan perustamista. Työpajan osallistujat olivat valikoituneet niin, että eri näkökulmat tulivat mahdollisimman hyvin huomioiduiksi. Olispa mukava, jos joskus tosiaan näkisimme marjojen kypsyvän ja kanojen tepsuttelevan opiston pihapiirissä.

Etelä-Karjalan Marttojen ja Lappeenrannan kirjaston yhteisessä lasten lauantaissa maistatimme lapsilla noppapelissä syksyn satoa. Tarjolla oli kurkkua, tomaattia, paprikaa, kukkakaalia, omenaa ja tietysti vuoden vihannesta porkkanaa. Pelin ulkopuolisesta "seiskakupista" tarjosimme maistiaisiksi karpaloita. Yllättävän hyvin nekin pienille vieraille maistuivat. Tunnin aikana pelaamassa kävi viitisenkymmentä lasta ja nuorta.

Joutsenolaiset martat pitivät kesällä yhteistä torikahviota, joka tuotti mukavasti niin jokaisen yhdistyksen kuin yhteiseen kassaan. Kiitokseksi talkoolaisille ja muillekin halukkaille järjestetään jouluretki Porvooseen 29. marraskuuta. Jouluinen Porvoo on ollut retkikohteena aiemminkin ja siten mukavaksi päiväretken kohteeksi todettu. Yhteistyömuotoja kehitellään ja suunnitellaan loppuvuoden aikana edelleen.

Vuotta 2024 edetään valtakunnallisen juhlavuoden teeman, metsän, merkeissä. Käymme sauvakävelemässä urheilukeskuksen maastossa. Rennon lenkin lomassa seuraamme luonnon ihmeitä eri vuodenaikoina. Toukokuussa lenkkipäiväkirjaan kirjautui jo vaskitsa ja kangasvuokko ja sään lämmettyä käkikin alkoi iloisesti kukkua.